Marketingstudenten aan de slag bij Museum Broekerveiling

26 mei 2020 - 

Bij Museum Broekerveiling, partner van TerraTechnica, zijn drie afstudeerders Marketing bezig met onderzoek. Via TerraTechnica kwam Astrid de Jong, docent Marketing bij Hogeschool Inholland, in contact met Museum Broekerveiling: “Samen met Petra Bijvoet van TerraTechnica ben ik op bezoek gegaan bij het museum en hebben we gekeken naar mogelijkheden om samen te werken. Uiteindelijk hebben we drie studenten op hele mooie opdrachten kunnen plaatsen”.

Museum Broekerveiling is op zoek naar meer inkomsten. Het museum heeft daarvoor meerdere opties bedacht en een aantal hiervan was geschikt voor een studentopdracht. Astrid: “De opdrachten waren zo aansprekend en uitgebreid dat we ze konden inzetten als afstudeeropdracht en dus een plek konden geven in het curriculum. De opdrachten heb ik bij de vierdejaars marketingstudenten onder de aandacht gebracht, hier reageerden een aantal studenten op en na een voorselectie zijn zij op gesprek en uiteindelijk aan de slag gegaan bij het museum.”

Op dit moment zijn twee studenten bezig met een ‘Groente restaurant’-concept. Een restaurant waar lokale biologisch geteelde groenten de basis zijn van de menukaart, passend bij de oorsprong van het museum. Een andere student is bezig met het ‘Zelf varen’-concept waarbij het mogelijk is om op onder andere een fluisterbootje langs het Rijk der Duizend Eilanden te varen. “Voor het groente restaurant wordt door middel van interviews en enquêtes gekeken of mensen het concept zien zitten en wat mensen zoeken bij een dit soort restaurant. Omdat de opdracht uiteindelijk zo groot werd, heb ik in het kader van een individuele opdracht nog twee derdejaars studenten gezocht om bij te springen bij het houden en het verwerken van de resultaten van de enquêtes”, vertelt Astrid. “Het ‘Zelf varen’-concept wil het museum gaan uitbreiden naar meer opstaplocaties. De student is aan het onderzoeken welke locaties dan geschikt zijn en hoe je dit in de markt zet.” De studenten ronden hun onderzoek begin juli af.

Product of dienst exporteren naar Spanje

Hogeschool Inholland is altijd op zoek naar opdrachten vanuit bedrijven voor studenten. In ieder studiejaar worden bedrijfsopdrachten in het onderwijs geplaatst. Heb jij een bedrijf en wil je een product of dienst op het gebied van duurzame energie exporteren naar Spanje of een ander land in Europa, maar wil je eerst onderzoeken of hier wel markt voor is? Vierdejaars Marketingstudenten van Hogeschool Inholland willen dit graag voor je onderzoeken. Zij gaan op zoek naar potentiele klanten en ontwikkelen een sales- en accountplan om deze te benaderen. Bedrijven kunnen vanzelfsprekend voor hen belangrijke vragen laten opnemen in het onderzoek. Samen met studenten van de Spaanse Universitas Zaragoza wordt tussen september en december 2020 het onderzoek uitgevoerd. Het betreft een opdracht waaraan studenten in tweetallen één dag in de week zelfstandig werken. Meer informatie is op te vragen bij Astrid de Jong(astrid.dejong@inholland.nl).

Voor het nieuwe schooljaar wordt ook nog gezocht naar stageplaatsen voor derdejaars Marketingstudenten. Hiervoor kan contact worden opgenomen met Marja Onderwater (marja.onderwater@inholland.nl).